چگونه از موسیقی کلاسیک لذت ببریم

گوش دادن به موسیقی کلاسیک می‌تواند بسیار آرامش‌بخش و الهام‌بخش باشد؛ بسته به اینکه در چه حال و هوایی باشید وچه قطعه‌ای گوش دهید. گوش دادن به یک قطعه‌ی کلاسیک معمولا مثل گوش دادن به یک قطعه‌ی پاپ نیست که در شما فورا احساس لذت ایجاد کند. رسیدن به این حس رضایت خاطر در شما نیازمند صرف زمان و تلاش بیشتری‌ست، اما نگران نباشید! چون این کاری‌ست که همه قادر به انجامش هستند.چه قبلا در این سبک موسیقی غرق شده باشید چه حتی یک نت از این سبک به گوشتان نخورده باشد، در اینجا هرآنچه نیاز دارید درباره‌ی چگونه گوش دادن به موسیقی کلاسیک بدانید را می‌آوریم.

موسیقی کلاسیک چیست؟ این اصطلاح عموما به موسیقی‌ای که بین سال‌های ۱۷۵۰ تا ۱۸۲۰ ساخته شده اطلاق می‌شود.موسیقی هایدن، موتزارت و تا حد زیادی بتهوون جزئی از این دسته‌بندی قرار می‌گیرد. هرچند این سه، جایگاه خود را در سبک کلاسیک دارند ولی این موسیقی با آنها شروع نشده وبی‌گمان با آنها نیز تمام نمیشود. مردم برای اولین بار در قرن ۱۹ اصطلاح موسیقی کلاسیک را برای دوره‌‌ای درخشان موسیقی که از باخ ( که به لحاظ تکنیکی آهنگساز دوره‌ی باروک است) تا بتهوون را شامل می‌شود بکار بردند. گوش دادن به موسیقی کلاسیک تنها یک سرگرمی لذتبخش برای دوستداران آن نیست. مطالعات علمی ثابت کرده‌اند که گوش دادن به این سبک موسیقایی مزایای زیادی دارد؛ از جمله:

  • سطح اضطراب را پائین می‌آورد.
  • کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد.
  • به فرآیندهای فکری سرعت می‌بخشد.
  • درد را تسکین می‌دهد.
  • به بیان احساسات کمک می‌کند.

چگونه به موسیقی کلاسیک گوش دهیم؟ اولین قانون برای تازه‌کارها این است که خودتان را مجبور به گوش دادن به قطعه‌ای که دوست ندارید نکنید. مانند هر ژانر دیگری از موسیقی قطعاتی خواهید یافت که دوستشان دارید یا بالعکس.

۱.تجهیزات خوب تهیه کنید: نیاز به یک سیستم صوتی گرانقیمت نیست. یک هدفون خوب و باکیفیت هم جوابگوست.

۲.به کانال‌های رادیویی موسیقی کلاسیک گوش دهید: برای پیدا کردن انبوه آهنگسازان گذشته و فعلی این بهترین راه است.چند تا از محبوب‌ترن شبکه‌ها اینها هستند: BBC Radio . Classical FM Classical WETA۳.

3. به دنبال عواطف و احساسات جاری در هر قطعه باشید: عناوین قطعات کلاسیک معمولا چندان توصیفی نیستند، بنابراین بیشتر اوقات شما خودتان مجبور به کشف احساسات درون قطعه هستید. احساس سعادتمندی، اندوه، خشم، دلتنگی، شادی و.‌‌…

۴.چشم‌ها را بسته و تجسم کنید: تخیل بخش بزرگی از گوش دادن به موسیقی کلاسیک برای تازه‌کاران است. چشم‌ها را بسته و اجازه دهید ذهنتان از تصاویر پر شود. چه یک ارکستر را تجسم کنید یا سولیست را یا یکسری وقایع یا حتی صرفا رنگ‌ها را، تجسم بخشیدن به آنچه می‌شنوید کمک به درک بهتر آن می‌کند.

‌۵.موارد مورد علاقه‌ی خود را دنبال کنید: یک لیست از آهنگسازانی که جرقه‌ای در شما روشن کرده‌اند تهیه کرده و درباره‌ی آنها بیشتر بدانید؛ زندگی شخصیشان و سایر آثارشان. می‌توانید در یوتوب و اسپاتیفای آنها را جستجو کنید.

۶.در انجمن‌های موسیقی بحث‌ها را دنبال کنید: تا ببینید بفرض چگونه یک قطعه‌ی موسیقی معنی خاصی به زندگی یک شخص داده است.

۷.به کنسرت بروید: برای پیدا کردن کنسرت‌های کلاسیک در منطقه‌ی خود کافی‌ست آن را گوگل کنید.

برگرفته از سایت: {concert-vienna.com} ترجمه‌: مهسا زرندی