مقابله با وحشت و اضطرابِ اجرا

مضطرب بودن قبل از اجرا بسیار طبیعی‌ست.خواه این اجرا یک کنسرت با تعداد زیادی بیننده باشد خواه اجرا در یک جمع دوستانه یا خانوادگی و یا حتی اجرا در برابر معلم خود.رعایت نکات زیر می‌تواند به کاهش اضطراب و بهبود عملکرد نوازندگان کمک کند.

🎻

تمرین، تمرین، تمرین_هر چه شما قطعه‌‌ی در دست اجرایتان را بهتر بشناسید و تسلط بیشتری روی آن داشته باشید امکان تپق زدن کم خواهد شد و در صورت وقوع یک لغزش به راحتی از روی آن می‌گذرید و به کار خود ادامه می‌دهید.

🎻

زودتر بیایید_ یکی دیگر از راه‌های مقابله با اضطراب صحنه این است که خودتان را زودتر به مکان اجرا برسانید تا بتوانید سر فرصت ساز خود را آماده کرده و کوک کنید.

🎻

خود را گرم کنید_ قبل از اینکه به روی صحنه بیایید با اجرای قسمت‌هایی از قطعه (مثلا چند پاساژ) که باعث می‌شود که دستتان روی ساز گرم شود و موتورتان روشن شود خود را اماده کنید.نیازی نیست که کل کنسرت را در بک استیج نیز اجرا کنید.

🎻

تصویرسازی ذهنی_ تمرین،زود رسیدن و گرم کردن همگی استراتژی‌های خوبی هستند اما همه با صرف آماده بودن نمی‌توانند بر اضطراب خود غلبه کنند.تحقیقات ثابت کرده که تصویرسازی ذهنی از فعالیت مورد نظر مثل مسابقات ورزشی، سخنرانی و همچنین اجرای موسیقی می‌تواند کمک شایانی در به دست گرفتن کنترل اوضاع بکند.دقایقی با خود خلوت کرده و چشمانتان را ببندید و در ذهن خود اجرای ایده‌التان را تصور کنید.هر چه جزئیات بیشتر و دقیقتر باشد بهتر است.۵ تا ۱۰ دقیقه تمرین ذهنی پیش از هر جلسه‌ی کلاس بصورت مداوم اجرای شما را با گذشت زمان بهبود می‌بخشد.زیرا مغز نمی‌تواند واقعیت را از تخیل تشخیص دهد.

🎻

تنفس_ تنفس کنترل شده یک راه طبیعی بی‌نظیر برای کاهش اضطراب است.در یک وضعیت راحت بنشینید، چشمها بسته، چانه رو به پایین با ۵ شماره عمل دم را انجام دهید و با ۵ شماره بازدم.در تنفس بعدی این کار با با ۱۰ شماره انجام دهید.این بار با عمل دم چانه را به آرامی بالا بیاورید و با بازدم دوباره پایین ببرید.مثل یک سر تکان دادنِ حرکت آهسته.دم و بازدم بعدی با شمارش ۱۵ ثانیه انجام شود در حالیکه به آرامی لبخند می‌زنید

چه بهتر که این تنفس کنترل‌شده با تصوری دل‌انگیز همراه شود.مانند تصور لبخند رضایت حضار از اجرای خوب شما!

🎻

کمک گرفتن از متخصص_ اگر علیرغم انجام همه‌ی اینها اضطراب شما به حدی‌ست که اجرای شما رو بطور کل مختل می‌کند بهتر است به یک پزشک یا تراپیست برای گرفتن کمکِ تخصصی مراجعه کنید.

برگرفته از سایت:www.connollymusic.com
ترجمه توسط مهسا زرندی