جلسه اول آموزش تئوری مقدماتی موسیقی

مباحث مطرح شده در این جلسه:
– نت‌های موسیقی
– خطوط حامل
– کلید سُل
– نتهای روی خط و نتهای بین خطوط
– کشش نتها

به جلسه اول از سلسله جلسات آموزش تئوری موسیقی خوش آمدید. در این جلسه مقدمات اصلی برای آموزش تئوری موسیقی توسط نوازنده و مدرس ویولن خانم مهسا زرندی آموزش داده میشود.
ابتدا در مورد نتهای موسیقی و ترتیب آنها صحبت خواهد شد. نُت (به انگلیسی: note) در موسیقی ، نت نشانه ای برای بیان صدای موسیقایی است . با استفاده از نت ها میتوان میزان زیر و بمی و  میزان کشش یک صدا را بیان کرد . جایگاه نتها روی خطوط حامل است که به نت معنا میدهد.خطوط حامل عبارت است از تعدادی خطوط افقی و موازی، با فواصل مساوی که نت‌های موسیقی روی خطوط و بین خطوط و یک نت بالای حامل و یک نت پایین حامل نوشته می‌شوند. خطوط حامل از پایین به بالا شمرده می‌شوند. در پرکاربردترین حالت حامل از پنج خط تشکیل شده‌است. 

در آخر کلید یک نشانه موسیقی است که برای تعیین زیر و بمی نتهای  نوشته شده بکار می‌رود. روی یکی از خطوط در اول حامل قرار گرفته، نام و زیرایی نت‌هایی را که روی آن خط واقع شده تعیین می‌کند. این خط به عنوان نقطه راهنما برای تعیین اسامی نتها روی هر یک از خطوط یا بین خطوط استفاده می‌شود.

در این جلسه همچنین به توضیح جایگاه نتها روی خط و بین خطوط پرداخته میشود و در آخر با توضیح در مورد نتهای گرد، سفید و سیاه و چنگ و دولا چنگ در مورد کشش نتها توضیح داده میشود.